Zikrullah

Subhanallah... Alhamdulillah... La ilaha illallah... Allahu akbar... La haula wala quwwata illa billahil a'liyila'zim...

Monday, October 26, 2009

Jangan Sembunyi...!!!


“Ape barang maen sembunyi2 ni?? Tak best la camni…” kata kawanku kepadaku. Lalu aku menjawab dengan nada poyo penuh berirama,“owh, adakah aku menyembunyikan ia daripadamu wahai sahabatku?? Maafkan daku atas kegelojohanku mempelahap ilmu itu seorang diri… ”. ILMU??? Yep, mmg le ilmu yg sebenar2 ilmu yg dimaksudkan disini. Aku saje je buat dialog camtu. Baru la poyo benar introku itu… keh3…
Orait, sekarang baru nk masuk ke isi kandungan yg sebenornye. Actually aku nk cite pasal menyembunyikan ilmu. Menyembunyikan ilmu ni ialah org2 yg ada atau memiliki ilmu tapi bila org tanye kat dia satu persoalan (walopon dia tahu n paham soalan yg ditanya tu) tapi dia tak nak jawab atau jelaskan. Org kate: “Dia boleh buat tak paham je…??”
So, menyembunyikan ilmu ni sebenarnye besar skop dan pengertian nye. Sebab luas sgt topik perbincangan kite, jadi aku juz nk kongsi yg ni je la ye…
1-      TAK NAK jelaskan secara benar kpd org yang memerlukannya, maksudnye: org yg camni dia tak mahu jelaskn kat org laen coz tak nak kembangkan ilmu tu sendiri (ilmu tersebut). Reasonnya: “kalo aku cakap kat suma org ilmu yg aku ada ni, then bila suma org dh tau…mane tinggalnye special aku ni???”
2-      TAK NAK ajarkan kpd org lain pengetahuan yg dimilikinya, maksudnye: org yg camni dia juz ajar kat org laen yg dia nk je (dikehendakinya). Reasonnya: “aahh…mamat tu sengal je la, maleh aku nk ajar dia…baek aku ajar aweks cun ni or kroni2 aku je… lagi bez…”
3-      TAK NAK sebarkan ilmu pengetahuan yang semestinya diberikan kepada umat (untuk kepentingan org ramai). Contohnye ilmu fardhu ain dan ilmu2 yg same waktu dengannya.

Menyembunyikan ilmu ni jugak termasuk dalam dosa besar, sebabnye: boleh halang kemajuan umat dari segala bidang dan boleh menutup kebenaran. Kat bawah ni aku bagi firman2 Allah dalam al-Quran…
“Sesungguhnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.” (Surah Fathir ayat 28)
“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.” (Surah al-Baqarah ayat 159)
“Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil janji dari orang-orang yang telah diberi kitab (iaitu): Hendaklah kamu menerangkan isi kitab itu kepada manusia, dan jangan kamu menyembunyikannya, lalu mereka melemparkan janji itu ke belakang punggung mereka dan mereka menukarnya dengan harga yang sedikit. Amatlah buruk tukaran yang mereka terima.” (Surah Ali Imran ayat 187)
Ayat2 tadi sebenarnye mula2 Allah nk ‘pangkah’ golongan pendeta2 Yahudi dan Nasrani yg menyembunyikan keterangan2 kitab suciNya (tentang kenabian Nabi Muhammad SAW dalam Taurat dan Injil). Tapi, kita as a thinking Muslim patut ambik iktibar n pengajaran dari ayat2 tersebut coz perbuatan2 camtu amat2 la keji n konpem dapat siksaan kat akhirat nanti (kalo buat camtu la).
Dalam Soalnya Hati ni… eh, silap lak… dalam soal menyembunyikan ilmu ni, kat dalam hadith2 Nabi pun ada cakap pasal seksaan n ancaman kepada org2 yg menuntut ilmu bukan kerana Allah tapi untuk cari kefamousan dan kepopularitian. Check it out…
“Barangsiapa menuntut ilmu supaya dikenal sebagai ulama’, untuk bertengkar dengan orang-orang yang bodoh atau supaya diterima (ditengah-tengah) manusia, maka nerakalah baginya”(dan dalam lafaz yang lain ia dimasukkan oleh Allah ke dalam neraka.) (Hadith Riwayat Tirmidzi)
Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah SAW bersabda : “Barang siapa ditanya tentang sesuatu ilmu kemudian ia menyembunyikannya maka pada hari kiamat akan dikendalikan (diikat) mulutnya dengan kendali tali dari api neraka.” (Hadith Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)
Dari Abu Hurairah r.a. berkata : bersabda Rasulullah SAW : Perumpamaan orang yang mempelajari ilmu kemudian tidak memberikannya (kepada orang lain) adalah bagaikan orang yang menyimpan harta kemudian tidak menafkahkan sebahagian daripadanya.” (Hadith Riwayat At-Tabrani)
Dari Abu Said r.a. berkata: Bersabda Rasulullah SAW : “Orang yang menyembunyikan ilmu maka dia mendapat kutukan dari segala sesuatu, sehingga ikan di laut dan burung di udara juga mengutuknya.” (Hadith Riwayat Abu Dzur)
“Jadilah kamu orang yang berilmu (sehingga dapat mengajarkan ilmu) atau orang yang mencari ilmu (pelajar) atau orang yang mencintai (ilmu). Dan jangan engkau menjadi orang yang kelima, maka engkau akan celaka.” (Hadith Riwayat Baihaqi)
From d ayat2 n hadith2, jelas menunjukkan org2 yg sembunyikan ilmu ni diancam hukuman berat kat akhirat coz diorg ade tanggungjawab… tanggungjawab untuk menyebar luaskan ilmu, dats y bila diorg sembunyikan ilmu tu bermakna diorg dah abaikan tanggungjawab… maka berdosa besarlah mereka2 itu…
So, amacam??? Brani ke nak sembunyi ilmu lagi lepas ni??? (owh…aku sudah insaf dan bertaubat…-jawab suara hatiku penuh keihlasan buatan sendiri).

P/s – Kalo dah ade ilmu tu jangan la reti nak ajar kat orang je tau… pandai2 la amalkan sekali ye…
Dari Umar Nabi SAW bersabda: “Barangsiapa yang menuntut ilmu sedang ia tidak mahu mengamalkannya nescaya ilmu tidak mahu bertambah melainkan (hanya) kesombongan belaka.” (Hadith Riwayat Tirmidzi dan Ibnu Hibban)
Pepatah arab juga ada berkata:
“Ilmu tanpa amal ibarat pohon tidak berbuah.”

Bersabda Rasulullah SAW : “Ilmu itu adalah (bahagian dari) tanda hidupnya (kejayaan) Islam, dan sebagai penegak iman. Barang siapa mengajarkan ilmu (kepada orang lain). Allah akan menyempurnakan pahala baginya, dan barang siapa menuntut ilmu dan mengajarkannya, Allah akan memberi pengetahuan baginya, terhadap apa yang belum diketahui.” (Hadith Riwayat Abu Saikhon)
WALLAHU A’LAM…

No comments: